OMG, heb je de foto van Kim Kardashian al gezien?

Kim Kardashian heeft een nieuwe foto op instagram gezet!
Nu denk je vast: Huh? Nou en, moet je me daarmee lastig vallen?
Of je denkt: Duh, allang gezien.
Voor jou oud nieuws, want je volgt haar op de voet.
Of je verlaat nu onmiddellijk dit blog om direct te kijken.
Want hé, het is wel Kim die een nieuwe foto plaatst, ja?
Dat hoogtepunt van de week wil je niet missen…
En voor je nu écht dit blog verlaat, ik heb geen idee of er een nieuwe foto is geplaatst.
Ik volg haar namelijk niet.

Wat jouw reactie ook is: zichtbaar zijn, van je laten horen, je kunt niet zonder.
Nee, ook jij niet.
Of dat nu is bij bijeenkomsten of op social media:
Je. Moet. Je. Laten. Zien.
Maar stiekem lijkt het er op dat zichtbaar zijn betekent: Veel. En vaak. En luidruchtig.
Alsof er maar één stijlfiguur mogelijk is.

Maar misschien ben jij wel zo iemand die niet hoog van de toren blaast.
Die niet à la The Kardashians overal en altijd 24/7 zichtbaar is.
Met tig foto’s en filmpjes.
Met je cv en je prestaties all over the place.
Ok, je hebt een mooi linkedin profiel.
Komt zo af en toe op Facebook langs.
En twitter, da’s ook leuk voor erbij.
Daarbij ben je in gesprekken eerder een luisteraar dan een prater.
Ook als je regelmatig aan on- of offline tafels zit.
Je bent nieuwsgierig naar kennis. Nieuwsgierig naar de ervaring van de ander.
Om die zelf weer om te vormen tot nieuwe inzichten.
Je hoeft niet zo nodig op een podium.
Wat niet wil zeggen dat je er bang voor bent.
Integendeel, jij weet heel goed wat je vindt en waar je voor staat.
En dat kun je óók op een podium.
Welk podium dan ook.
Goed voorbereid én met vuur verteld.
Laat jou maar een verhaal vertellen dat ergens over gaat.
Maar als het gaat om de overtreffende trap van zelfpromotie…

Nee, dank je wel.

Ik kan je geruststellen: het hoeft niet allemaal groot, uitbundig en luidruchtig.
Op een andere manier kun je jezelf zichtbaar maken.
Op een andere manier pak jij je podium.
Op een andere manier beïnvloed en inspireer je anderen en laat je zien wie je bent.
Hoe?

Doing excellent work.

Want dat is jouw visitekaartje.
Daar zit je plezier. Dat is waarvoor je het doet.
Niet voor de vorm.
Bij jou zit er een bodem onder wat je zegt.
Een stevige.
Geen lukraak bij elkaar geraapte kennis tijdens een cursusje van één dag.
Maar gedegen kennis. Verkregen met verdieping, ervaring en eigen wijsheid.
Vertaald naar heldere verhalen.
Geen glad ijs met een flinterdun laagje.
Jouw basis staat stevig en stoer.
En je kijkt soms met verbazing naar anderen die iets beweren.
Tja.
Je ziet het meer dan eens om je heen gebeuren.
En denkt: ben ik nou de enige die dit ziet?
Dan voelt het alsof de keizer geen kleren aan heeft.

Ik las laatst een mooi stuk over the invisibles: how to succeed without self-promotion.
Het woord invisibles riep eerst irritatie bij me op.
Invisibles stond nl. voor introverten.
Altijd maar weer dat beeld dat introverten de invisibles zijn.
Alsof het om een ziekte gaat.
Alsof introverte mensen allemaal zielig verscholen achter een gordijn zitten.
Bah.
Terwijl ik er genoeg ken die hun podium pakken.
Letterlijk. On- en offline. Soms voor grote (internationale) zalen.
Zoals ik dat zelf ook doe.
Sommige introverten worden gewoon president van Amerika.
Yep, Obama is ook een introvert.
Invisible? No way.

Maar het artikel benadrukte iets anders.
Namelijk de manier waarop je zichtbaar kunt zijn.
Juist vanuit de kennis, levenswijsheid en inhoud die je in huis hebt.
Vanuit de verhalen die je daarover kunt vertellen.
Het zijn jouw verhalen die aantrekken.
Jouw kennis. Jouw ervaring. Jouw kijk. Gecombineerd met je persoonlijkheid.

Er is niets mis met zichtbaar zijn.
Het is alleen de vraag: hoe doe je dat?
Doe je dat op een manier die bij jou past?
Doe je dat op een manier die helemaal klopt bij jou?
Een manier die klopt met je kennis, ervaring en persoonlijkheid?
Een manier waarvan jij energie krijgt?
Want als dat niet zo is, hup, stoppen met hoe je ’t nu doet.

Kies jij nu daadwerkelijk voor jouw eigen manier van profilering?
Voor jouw manier van jezelf neerzetten?
Met jouw toon. Jouw taal. Jouw intentie.
Of kopieer je (stiekem) het gedrag van een ander?
In inhoud. Vorm. Enscenering?

Wat doe jij?
En vanuit welke intentie?
Is die van buitenaf ingegeven of komt die daadwerkelijk van binnenuit?
Jij weet het.
Pak je leiderschap. Ook als het gaat om jouw zichtbaarheid.
Kopieer niet, omdat je anderen een bepaalde stijl ziet kiezen die voor hen werkt.
Maar stop ook niet met zichtbaar zijn; we willen jouw verhaal en jouw kennis horen.

Leid jezelf. Wees jezelf en zichtbaar op jouw manier. En inspireer daarmee anderen.
Doing your excellent work.

5 Reacties

  1. Tanja Cavaljé

    Wat schrijf je toch fijne blogs Nicole. En de aanhef van je nieuwsbrief deed me verslikken in mijn koffie, haha.

    • Nicole Offenberg

      O jee, was je zo benieuwd naar de foto van Kim? Dank je wel, Tanja!

  2. Tabitha van den Berg

    Wat een heerlijk blog! Heb hem gelijk doorgestuurd aan een paar mensen van wie ik weet dat ze worstelen met concept zichtbaarheid (maar wel moeten/willen ondernemen!). Complimenten! Als (zakelijk/arbeids-) mediator wil ik idd ook niet a la Kardashian in het nieuws, maar wel op een kwalitatief sterke, en toegankelijke manier mijn vak en bedrijf laten zien aan wie er samen niet goed uitkomt…. Steeds zoeken naar de juiste toonhoogte en frequentie zonder schreeuwerig te worden. Dank voor dit fijne blog!

    • Nicole Offenberg

      Dank je wel, Tabitha. Ja, lekker je eigen toon en manier kiezen, vanuit wie je bent en wat je doet. A la Kardashian kan altijd nog 😉 En leuk dat je dit blog hebt doorgestuurd.

  3. Cristina

    Grappig, ik heb nog nooit die Kim gehoord, maar toch opende ik deze brief iets sneller dan de andere.
    Alweer een leuke blog, Nicole.

Reageer