De 7 habits van kwalitatief goede coaches

De 7 habits van kwalitatief goede coaches.

Zo heb ik ze genoemd, geïnspireerd op de wereldwijde bestseller the 7 habits of highly effective people van Stephen Covey, waarvoor ik ooit met plezier werkte als coach en trainer.

Ik koos 7 habits die naar mijn idee kwalitatief goede coaches in huis moeten hebben. En net als de habits van Covey: je moet ze onderhouden. Er is er altijd wel eentje waaraan je kunt werken.

Er is de laatste tijd veel te doen over coaches en coaching. Er zijn teveel coaches en wat ze doen, tja… de kwaliteit is ver te zoeken, aldus de kritiek en dan zeg ik het nog netjes.

Leuk of niet, de vraag is wat jij zelf als coach doet aan je kwaliteit want dat is uiteindelijk een van de zaken waar jij invloed op hebt. Dus check de habits een voor een.

Welke kan van jou wel wat onderhoud gebruiken? En welke gaat op dit moment goed?

Even een vraag aan mijn klanten, welke kan bij mij onderhoud gebruiken en welke beheers ik al goed? Mail me gerust en geef me feedback en draai vooral niet om de hete brij heen 🙂 Want: het vak mag uit de beslotenheid. Coaches reflecteren met hun klanten op inzichten en stappen, dus waarom zou je dat zelf als coach ook niet doen.

Dus, here we go!

De 7 habits van kwalitatief goede coaches:

1-Je investeert elk jaar in je coachvaardigheden en uitbreiding van je methodes.

Logisch toch? Veel coaches investeren in van alles: topwebsite, glossy foto’s en ondernemersvaardigheden, maar wanneer investeerde je voor het laatst in je vak? En wat doe je dan? Een mini masterclass van een uurtje of school je je in gedegen inhoud? Elk jaar investeren in je vaardigheden, kennis en methodes draagt enorm bij aan je kwaliteit.

2-Je laat jezelf coachen en doet aan intervisie temidden van coaches met hele verschillende achtergronden en persoonlijkheden.

Ja zeg, wel mensen oproepen om door jou gecoacht te worden en zelf….? Juist: laat jezelf coachen. Kijk eens in die spiegel, als mens, als coach. En doe zeker aan intervisie. Niet met zo’n clubje gelijkgestemden die het altijd eens zijn. Nee, kies juist voor collega’s met hele andere achtergronden, kennis, vaardigheden en persoonlijkheden. De Mastermind voor Coaches die ik heb is juist zo geslaagd door deze elementen. Diversiteit is key.

3-Je hebt meer in huis dan één methode en bent ook geschoold in deze methodes.

Je bent toch geen one-trick-pony? Welnee, sowieso snap je dat “de mens voor methode” gaat. Je beheerst een aantal methodes en daarin heb je je geschoold en verdiept. Je past ze toe daar waar de klant en de situatie om vraagt in plaats van altijd dezelfde methode en vragen. Veel te leuk toch om je in methodes te verdiepen? Het draagt bij aan je geloofwaardigheid en kwaliteit.

4-Je zegt nee tegen klanten die je niet kunt helpen. Je verwijst altijd door wanneer er sprake is van andersoortige problemen.

Een must. Want je kunt niet alles. Mens en vraagstuk moeten bij je passen. En niet elk vraagstuk is jouw specialiteit. Daarbij moet je na een paar maanden nog steeds blij worden van die naam van je klant in je agenda. Coachen is en blijft mensenwerk. Roer niet in zaken waar je geen verstand van hebt. Inderdaad: schoenmaker blijf bij je leest. Kies voor je cirkel van invloed, zou Covey zeggen, en besteed daar je energie aan. En “nee” zeggen? Da’s maar drie letters, hoe moeilijk kan het zijn? Moeilijk? Hhm, kijk, dat is nou een mooie coachvraag!

5-Je kunt omgaan met weerstand bij klanten en durft je klant te laten worstelen.

Ja, je klant heeft soms weerstand in je samenwerking. Hij ziet beren op z’n pad en gooit bewust of onbewust z’n kont tegen de krib. Te laat komen, geen tijd hebben, geen actie ondernemen, moeilijk, moeilijk…enzomeer. Mooi, hoera! Weerstand. Hier kun je je kwaliteit als coach laten zien. Je kunt omgaan met weerstand, snapt dat het niet aan jou ligt én je durft je klant te laten worstelen zonder last te krijgen van je zorgklier. Je weet wel: die klier die opzet als jij denkt dat je moet helpen want je klant heeft het zo moeilijk! Laat je klant zelf z’n antwoorden vinden. Ga niet helpen omdat jij het geworstel niet kan aanzien. Hij is je partner, niet je kind. En natuurlijk blijf je in verbinding. Hier toont zich jouw kwaliteit waarbij je habit 6 zeker moet inzetten. Vind je het alsnog lastig? Check dan deze podcast. Klik hier.

6-Je bent een briljant vragensteller en draait niet om de hete brij heen in je gesprekken.

Natuurlijk: een basisvaardigheid. Stel goede vragen. Briljante vragen. Evalueer elk gesprek je vragen. Altijd. En draai nooit om de hete brij heen. Durf te spiegelen en doe niet aan zelfcensuur als het gaat om je vragen. Die ene vraag die prikkelt en je klant uitdaagt kan wel eens de juiste zijn. Oefen ermee. Altijd en overal.

7-Je zegt niet voor en adviseert niet. Hooguit doe je een “open eind suggestie” waarin je klant altijd een eigen keuze in maakt en ook alleen maar als dat echt noodzakelijk is.

Een “open eind suggestie” stel je vragend en echt alleen als het noodzakelijk is en je klant zelf al de nodige dingen bedacht heeft. Jij doet je suggestie met een vraagteken. Je klant is uiteindelijk degene die de punt zet en de keuze maakt. Ken hier je neigingen (yes, ik herken deze ook, zeker een punt dat blijvend onderhoud nodig heeft).

En… waar zit het achterstallig onderhoud?

Tijdens de Coach lounge LIVE op 24 mei gaan we o.a verder in op waar jouw onderhoud zit en wat je uiteraard al prima doet. Klik hier voor alle info over deze livedag.

Dus als ik dan toch nog een “open einde suggestie” mag doen: hoe zou het voor je zijn als jij erbij bent op deze dag? 🙂

Foto: kijk eens wat vaker in de spiegel.

 

Zin in meer frisse verhalen met nadenkvragen over verlangen, kiezen, coachen, durven en doen? Meld je aan en ontvang voortaan mijn blogs, podcasts en video’s. Door je aan te melden geef je toestemming je gegevens te verwerken zoals beschreven in het privacy statement.

dit veld niet invullen s.v.p.